Friday 3 May 2013

kedatangan jepun

tahu kah anda? 

Kedatangan tentera Jepun ke Tanah Melayu amat merseahkan rakyat.Tentera Jepun bertindak sewenang-wenangnya. rakyat negara ini hidup sengsara.Semangat untuk menentang Jepun mula munjiwai setiap rakyat.Adnan saidi,anak kelahiran Kajang ini tidak terkecuali.Beliau telah menyertai angkatan tentera dan berjaya ditauliahkan sebagai leftenan dalam Briged Pertama Askar Melayu. 

Suatu ketika,beliau mengetaui pasukannya menentang Jepun di Pasir Panjang,Singapura.Tentera Jepun lebih banyak berbanding dengan pasukan yang dipimpinnya.Dalam pertempuran itu,banyak askar Melayu yang terkorban.Sebagai seorang pejuang yang berani, Leftnan Adnan tidak menyerah kalah.Walau bagaimanapun, serangan Jepum terlau hebat sehingga beliau terpaksa menukar strategi dan berundur ke Bukit Chandu.

Ketabahan beliau memberikan semangat kepada anggontanya untuk terus melancarkan serangan dari Bukit Chandu.Namun nasib tidak menyebelahi beliau.Beliau cedera parah.Walapun tercedera, beliau terus menyerang tentera Jepun.Alang-alang mandi biar basah,alang-alang berjuang biarlah biarlah sampai ke titisan darah yang terakhkir.Beliau terus membedil tentera Jepun walapun pelurunya semakin berkurangan.Beberapa orang askar Jepun mati hasil daripada tembakan beliau.

Ahkirnya,Leftenan Adnan pasrah.Beliau sudah tidak berdaya lagi.Darahnya membasahi bumi.Tentera Jepun yang begitu marah menangkarp Leftnan Adnan dan mengikatnya pada sebatang pokok.Beliau ditembak bertubi-bertubi.Keadaan dirinya amat menyayat hati.Kekejaman askar Jepun terselah apabila meraka turut menikam mayat Leftnan Adnan dengan bayonet.sanggup menggadai nyawa demi membebaskan negara daripada cengkaman musuh.

Gugurnya pahlawan yang mempunyai jati diri ini sukar dicari ganti.Apabila disebut sahaja nama Leftenan Adnan,seluruh rakyat Malaysia dapat membayangkan kepritan dan kesengsaran yang dialaminya
Kita patut mempunyai semangat patriotik.Jasa Leftenan Adnan akan terus diabadikan dalam sejarah.

kita patutlah rasa bersyukur kerana dilahirkan dalam keadaan merdeka....

No comments:

Post a Comment